Tuesday, May 4, 2010

ASAH MINDA DENGAN SUDOKU


BARU!!

Anda pernah mencuba permainan ini? Seronok bukan? Jom uji minda dengan menjawab Sudoku ini. Selamat mencuba!!

4.5.10
Jawapan akan disiarkan esok bersama soalan yang baru. Semoga berjaya!!



ASAL USUL SUDOKU
Sudoku (atau Su Doku) adalah sebuah puzzle yang berkonsep Latin Square. Latin Square diperkenalkan pada tahun 1783 oleh Leonhard Euler, seorang ahli matematik dari Swiss.

Papan Sudoku dibuat dari sembilan buah kotak berukuran 3x3 (disebut sebagai blok) yang disusun sehingga menghasilkan kotak besar berukuran 9x9. Beberapa kotak diisi sebagai petunjuk awal dan tugas pemain adalah melengkapkan angka-angka pada kotak yang lain sehingga keseluruhan blok lengkap diisi. Permainan ini ada peraturannya : kotak-kotak pada setiap baris, kolum, dan blok harus berisi satu angka yang unik dari 1 hingga 9. Angka-angka ini sebenarnya tidak memiliki hubungan aritmetik antara satu sama lain. Anda boleh menggantinya dengan 9 huruf, lambang, bahkan warna yang berbeza.

Jika anda menganggap puzzle ini berasal dari Negeri Matahari Terbit, anda salah. Nama puzzle ini memang berbahasa Jepun, tetapi asalnya bukanlah dari sana. Permainan ini asalnya bernama Number Place dan pertama kali diterbitkan pada tahun 1979 dalam sebuah majalah khusus puzzle, Dell Puzzle Magazines, di Manhattan, New York, dan berterusan hingga sekarang.

rujukan artikel: http://jelaga.blogsome.com/2006/01/05/sudoku/

0 comments: